Sådan bruger du Facebook Timeline på dine sider

  • mandag 5. marts 2012
  • 10 kommentarer

Facebook Timeline har været tilgængelig for de personlige Facebook-profiler i et stykke tid og nu er det også kommet til sider.

Indtil den 30. marts 2012 kan du som administrator af en side skifte mellem det nuværende layout og Facebook Timeline. Når du vælger at publicere med det nye layout, kan alle besøgende også se det.

Med indførslen af Facebook Timeline, sker der en række ændringer for siden for din virksomhed eller dit produkt:

  • Coverfoto
    Udover et profilfoto, kan du også tilføje et coverfoto, der har formatet 850 × 315 pixels. Der er en række restriktioner forbundet med dit coverfoto:
  • Fotoet må ikke indeholde priser eller købsinformation som f.eks. “40% rabat” eller “Hent programmet på vores website”.
  • Kontaktinformation som web-adresse, e-mail eller postadresse må ikke forekomme.
  • Det må ikke henvise til Facebook-faciliteter, som “Del” og “Synes godt om”.
  • Der må ikke være tekster som opfordrer til handling, som f.eks. “Hent det nu” eller “Fortæl til venner”.
  • Apps og undersider
    Apps og undersider er nu placeret under coverfotoet. Du kan ændre i hvilken rækkefølge de skal vises på.
  • Landingpage
    Det er ikke længere muligt at angive en bestemt side til at være landingpage, når besøgende kommer ind på din Facebook-side, da de altid vil få vist tidslinjen. Du kan dog altid linke direkte til en underside, som tidligere.
  • Stjernemarkering af indlæg
    Indlæg på siden kan markeres med en stjerne, for at angive at de er vigtige. Dermed bliver indlægget forstørret og fylder hele sidens bredde.
  • “Pinning” af indlæg
    Som ved stjernemarkering af indlæg, kan du også “pinne” et indlæg. Dermed sikrer du at indlægget altid vil være placeret i toppen af din side. Denne topplacering vil være aktiv i 7 dage, hvorefter indlægget vil falde tilbage på sin normale plads på tidslinjen.
    Det er kun indlæg fra selve siden der kan pinnes – dvs. at ingen andre indlæg end fra administrator kan pinnes til toppen.
  • Milepæle
    På tidslinjen kan du også markere milepæle, dvs. specielle datoer og begivenheder som vil blive fremhævet på Facebook-siden. En milepæl vil fylde hele sidens bredde og tilføjer du et billede, vil det få formatet  843 x 403 pixels. En milepæl kan ikke sættes længere tilbage end til 1/1-1800.

Læs mere om Facebook Timeline for sider på https://www.facebook.com/help/pages/new-design

10 kommentarer
Thomas Frost tirsdag 6. marts 2012

Lækker lille gennemgang til os som ikke har den helt store FB-viden. Facebook er lidt sådan et nødvendigt onde, som man er nødt til at vide noget om, men jeg er bare meget mere til Google+. Mit gæt er at der vil være ret mange der IKKE overholder reglerne for coverfoto :)

Johnny tirsdag 6. marts 2012

Tak for godt indlæg, vi har selv sat den nye timeline op for vores fb-side, jeg synes dog det er ret træls at cover-fotoet bliver nedskaleret i kvalitet (så meget at det faktisk ser dårligt ud). Er der nogen der ved om/hvordan man kan komme ud over det? (Vi har forsøgt med forskellige filformater jpg, png, gif, osv.)

Kurt Moskjær Andersen tirsdag 6. marts 2012

Tak for roserne, Johnny. Når det er uploadet kan du skalere billedet med det udsnit du ønsker. Havde jeres coverfoto de "korrekte" mål inden upload?

Johnny tirsdag 6. marts 2012

Ja den havde de præcise pixelmål (850x315).

Kurt Moskjær Andersen tirsdag 6. marts 2012

Har lige skrevet til dig på mail.

Kurt Moskjær Andersen tirsdag 6. marts 2012

Som nævnt i mailen Johnny, så er problemet, at Facebook automatisk omdanner cover-billedet til en jpg-fil med en kvalitet på 85, uanset hvilket filformat du anvender til billedet. Dermed opstår pixeleringen. Spørgsmålet er om det kan undgås ved at benytte et større billede og skalere det direkte ved upload.

Bettina Lehmann fredag 9. marts 2012

Jeg er også stødt på en del udfordringer med kvaliteten af de billeder der anvendes til profilbillede og cover. Har I forsøgt at først uploade billederne (sæt kryds i god kvalitet) og så vælge billederne til cover eller profil?

Kurt Moskjær Andersen fredag 9. marts 2012

Ja, Bettina. Det gør desværre ikke nogen forskel, hvordan den bliver uploadet, da det lader til at være i selve konverteringen til cover-billede at problemet opstår.

René Madsen søndag 18. marts 2012

Fin præcisering og gennemgang af de muligheder det nye Facebook Timeline lauout giver.

Kurt Moskjær Andersen torsdag 5. april 2012

Ja, jeg tror også især forbuddet mod call-to-action og web-adresser i coverfotoet bliver overtrådt :)

Skriv et svar

Your email address will not be published. Please mark all required fields.