Morgenbrød og kundeloyalitet

Hvad har morgenbrød og kundeloyalitet med hinanden at gøre? Kan man virkelig fastholde kunderne med en stofpose?

Ja, det kan man faktisk og sådan kan du bruge det i din webshop. Læs mere herunder.

En tur til Slesvig

Kundeloyalitet hos Mühlenbäcker

Allerførst lige en lille historie. De seneste fire år har vi holdt noget af sommerferien i byen Tönning, der ligger ud til Ejdern i Slesvig (Tyskland). Byen, der har ca. 5.000 indbyggere, har som enhver anden by også op til flere bagerier.

Et af bagerierne ligger på torvet og hedder “Mühlenbäcker” (Møllebageren). For ca. 5-6 år siden, forærede de en lille stofpose til deres kunder. Hvis kunderne kunne fremvise posen når de købte morgenbrød, ville de få brødet til en lavere pris.

Posen bruges stadig, selvom prisen er justeret lidt. Det siges endda, at stofposen går i arv i familierne.

Kundeloyalitet i din webshop

Sådan som Mühlenbäcker gør, er en enkel, men effektiv måde at skabe kundeloyalitet på i det virkelige liv.

Vender vi blikket mod online-verdenen, så er du givetvis allerede selv i gang med at skabe kundeloyalitet – nemlig gennem dit nyhedsbrev (for du sender da nyhedsbreve, ikke ?).

Selvom kunderne modtager dit nyhedsbrev og læser det, er det ikke ensbetydende med at de køber alle deres varer hos dig. De bliver ikke pludseligt loyale overfor dig, bare fordi de er tilmeldt dit loyalitetsprogram.

For kunderne skal der være en gulerod (“What’s in it for me?”) – et incitament eller en fordel ved at lægge ordren hos dig.
På min webshop EDZO (hvor du blandt andet kan købe en butterfly til din næste fest), får du en rabatkode, som giver 10% rabat på din første ordre, når du tilmelder dig nyhedsbrevet. Det har jeg fået en del tilmeldinger på. Andre webshops tilbyder gratis fragt eller specielle varer og tilbud til de tilmeldte.

Loyalitet igennem abonnement

Indenfor de senere år, er abonnementstjenester skudt frem. Som kunde betaler man et fast beløb om måneden, hvorefter man kan købe produkterne til en reduceret pris eller få et udvalgt produkt tilsendt hver måned. Folkene bag tjenesten er samtidig sikret en stabil månedlig indkomst.

To af de store spillere i branchen bruger også denne model, nemlig danske Saxo.com og amerikanske Amazon. Lad os se nærmere på dem.

Saxo Premium
Den danske online boghandel Saxo er et rigtigt spændende bekendtskab, set med ecommerce-briller. Jeg har tidligere omtalt dem, efter at have hørt et indlæg fra dem til E-handelsdagen 2016.

Saxo har lanceret deres egen abonnementstjeneste, nemlig Saxo Premium. For 79 kr. måneden, får man som kunde fri adgang til mere end 30.000 e-bøger og lydbøger, samtidig med at man kan få op til 70% rabat og fri fragt på alle sine køb hos Saxo.

For et beskedent beløb om måneden, kan du få din læselyst styret. Det har samtidig den side-effekt for Saxo, at de får knyttet kunderne endnu tættere til sig, da der ikke er noget grund til at købe sine bøger andre steder, end hos dem.

Amazon Prime

Den store pendant til Saxo er Amazon, der selvfølgelig også har sit eget loyalitetsprogram – Amazon Prime.

Det koster fra 12,99 dollars pr. måned at være medlem og det giver dig blandt andet gratis fragt, med levering indenfor to dage. Derudover får du adgang til Amazons bibliotek af film, samt rabatter ved indkøb i WholeFoods butikkerne i USA.

Prisen på grisen

Kundeloyalitet behøver ikke kun at være relateret til prismæssige fordele.

Som Seth Godin har udtalt: Hvis kunderne kun tænker på prisen, er det fordi du ikke har givet dem andet af gå op i (frit oversat).

Kan du ikke konkurrere på prisen mod de store spillere på markedet, så skal du finde andre områder hvor du kan have en fordel.
Du kan nemlig også opnå loyalitet fra kunderne, ved at tilbyde immaterielle goder, som f.eks. ekstra god kundeservice eller let ombytning i tilknyttede butikker. Det kunne også være opfølgning efter kunden har købt sin vare, om varen nu var tilfredsstillende eller at du giver besked kort før reklamationsretten udløber, for at høre om der er problemer med varen.

Det er bare med at komme i gang…

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *